Sarjasta “Se toinen vesi” 2021-2022
2017 oli minulle tärkeä vuosi. Suomi täytti 100 vuotta. Itse aloitin kokonaan uuden taidegraafisen ilmaisun. Vaimoni kanssa päätimme myös silloin muuttaa enemmän tai vähemmän kokopäiväisesti kesämökillemme Munsalan metsiin.
Ammatillisen elämäni aikana niin taidekasvattajana kuin taiteilijana on seurannut vastausten luominen motivaatiota ja inspiraatiota koskeviin kysymyksiin. Tarvitsen suuren narratiivisen tarinan pohjana joka voi toimia isompana motivaatiopankkina tuntemaan että olen matkalla ja että minulla on tarpeeksi polttoainetta inspiraatiooni. Uudenkaarlepyyn Munsalasta on minulle pikkuhiljaa tullut lähes myyttinen ja monitahoinen paikka.
Pian 1800-1900 vuosisadan vaihteen jälkeen ns. ”Munsalasosialismi” oli erittäin intensiivistä ja eloisaa, varsinkin itsenäisyyskaudella 1916-1918.
Koska se perustui vahvasti pasifistiseen pohjaan, jotkut väittävät, että se olisi voinut olla jopa yksi puhtaimmista sosialistisista liikkeistä maailmassa – utopistinen kyllä, mutta kuitenkin aito.
Munsalan sosialistit eli ”Munsalaradikalistit” eivät osallistuneet Suomen sisällissotaan 1918. He vetäytyivät viranomaisilta ja piiloutuivat usein paikallisiin metsiin. Tarvittaessa he pakenivat ulkosaarille, tai jopa Ruotsiin.
Jatkosodan aikana vuonna 1943-44 länsi-Munsalan hämmästyttävän monet nuoret sotilaat valitsivat pakolaisiksi. Nämä ns. ”metsäkaartilaiset” olivat sotaan väsyneitä ja motivoimattomia karkureita, jotka piiloutuivat metsiin juuri Länsi-Pohjanmaalla – miksi? Voisiko tällä olla jotain tekemistä ”ylivaltavastaisliikkeestä” vai oliko tämä edellisen sukupolven perintöä – ehkä? Haluan tässä vetää rinnastuksia tämän päivän pakolaisliikkeisiin ja voimakkaasti polarisoituneeseen poliittiseen tilanteeseen.
Taiteestani
En näe taidegrafiikastani pelkkänä ekvilibristisenä tekniikkajallitteluna. Haluan korostaa rinnakkaista, käsitteellistä polkua filosofis-poliittisten kertomusten ja asenteiden kanssa. Toisaalta olen kuitenkin kiinnostunut klassisesta kauneudesta kaikessa sen sisältämässä sommittelussa, valaistuksessa, kontrastipelissä ja rikkaissa valööreissä, mutta olen myös kiinnostunut sisällöllisistä tausta- tai rinnakkaistarinoista. Faktoihin perustuvat tarinat ohjaavat luomistani. Pinnallinen, nopeasti todettu kauneus ei siis ole ensisijaisesti kiinnostava, vaikka kuvieni ensisilmäyksellä ehkä siltä näyttävätkin.
Leif Strengell
- Syntynyt Vaasassa 1955, asuu Uusikaarlepyyssä.
- Taideopettaja Taideteollisesta korkeakoulusta 1977-1981. On työskennellyt taiteen ja grafiikan lehtorina sekä monta vuotta toiminut opetuspäällikkönä Svenska konstskolanissa Uusikaarlepyyssä sittemmin Novian ammattikorkeakoulun kuvataiteen koulutuksessa 1983-2017.
- On vuodesta 1981 järjestänyt säännöllisiä näyttelyitä Suomessa ja ulkomailla sekä osallistunut useiden vuosien ajan aktiivisesti taiteellisiin yhteisöprojekteihin. Hän on työskennellyt samanaikaisesti monien eri ilmaisujen taiteilijana, mutta pääasiassa kuitenkin taidegraafikkona. Tällä hetkellä on fotogravyyri tärkein ilmaisumuoto. Viimeisimpiä ansioita on osallistuminen Nordic Contemporary Print Triennal 2020 ja tulevana syksynä hän osallistuu kansainväliseen, arvostettuun 16:th International Print Triennal Graphica Creativa 2022 Jyväskylässä.
www.strengellart.mystrikingly.com
Instagram @velonauten